Yerusjalayim of Al Quds

23 mei 2016 - Jeruzalem, Israël

Vandaag 'mocht' ik wel eens even uitslapen van mezelf. Wel tot half 9! Tijd voor een ontbijt. Ik liep langs een falafelkraam en bedacht, tja half 10 voor falafel, is dat niet een beetje vroeg? Maar ja, ik zag meer mensen het doen, dus waarom ik niet? Nou het smaakte goed hoor. Daar kun je mij voor uit bed halen zelfs. Daarna naar mijn favoriete smoothiekraam op de de Mahane Yehuda markt. Heerlijk hoe je voor 18 shekel een enorm grote beker vol zelf gekozen gemixt fruit hebt. Dat is een blijvertje voor van de week.

Ik liep naar het centrale busstation om bus 185 of 186 naar Abu Gosh te nemen. Dit was het vroegere Emaüs, wel bekend vanwege het paasverhaal van de Emaüsgangers. Jezus verscheen daar aan de Emaüsgangers na zijn opstanding. Vlak voor ik weg ging had ik een discussie met een aantal uit orthodox reformatorische hoek, die het hadden over Emaüs, wat toch een berg was, waar Jeuzus gestorven was. Tja, dan heb je een klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Tijd om daar eens wat aan te doen en een bezoekje te brengen. Maar ik met mijn grote mond, rijd die bus niet (meer)! Maar beloofd is beloofd, dus ik zal er vrijdag met mijn huurauto proberen heen te gaan. (en nee, het is geen berg en Jezus is er ook niet dood gegaan! Spannend he!)

Ik besluit om terug te gaan naar het arabische stuk van Jeruzalem, Oost Jeruzalem, of hoe de arabieren het noemen, Al Quds. Die hebben het niet over Yerusjalayim. Aldaar bezoek ik de graftuin, de garden tomb. Ik loop door de tuin en hoor opeens een hoop geschreeuw en gebrabbel. Als ik goed luister hoor ik ook gehuil. Ik neem een kijkje in een kapel en zie dat er een hele groep in 'tongen' spreekt. Dat is en blijft elke keer als ik het zie een erg aparte ervaring.
Vervolgens komt er net een groep Amerikaanse theologiestudenten langs. Ik luister even mee. De gids van de Gardentomb vertelt:
"Jezus is gekruisigd bij de hoofdschedelplaats (Golgota) de schedel in de rots is nog een beetje te zien. Op oude foto's veel beter. Dit komt omdat moslims die rots onherkenbaar gemaakt hebben zodat Jezus niet de status krijgt zoals zij die kennen. Tussen deze hoofdschedelplaats en de stadsmuur liep een weg waar veel mensen passeerden. Het terrein waar nu het busstation is, was vroeger een beroemde executieplaats. Daar werden 'schuldigen' gestenigd of gekruisigd. Ook hebben wij allen een Hollywood beeld in ons hoofd van de kruisiging. Dit was niet bovenop een heuvel of berg, ook niet hoog op palen, maar juist laag bij de grond en zo dicht mogelijk langs de weg om te shockeren en te confronteren. Een kruis was iets langer dan jezelf, met je voeten 20 a 30 cm boven de grond. De Bijbel geeft dit ook weer, want hoe zouden anders voorbijgangers de gekruisigden kunnen horen praten? Ook gaf zij aan dat er grote kans is dat er mensen aan bomen werden gekruisigd met eventueel een dwarsbalk, dus heel anders als de plaatjes die we op ons netvlies hebben".

de graftuin. 'Golgota 2'Grot van Jeremia

Interessant verhaal van deze vrouwelijke gids. Kruisigen aan een boom in plaats van het plaatje wat in onze gedachten speelt, had ik al vaker gehoord. En dat de verticale balk van het kruis langer is dan de horizontale is inderdaad niet iets wat klopt. Hoe verder je terug gaat in de geschiedenis hoe meer de kruizen vierkanter worden (zoals een soort +). Dat is ook niet voor niks. Ik denk dat we bewust moeten zijn van verschillende religies met hun invloeden die ze hadden in de geschiedenis. Hierdoor zijn wellicht beelden vervormd of ontstaan hoe het niet was. Wellicht zullen we het nooit precies weten. Stel je voor dat we straks ineens met kleine boompjes rond ons nek lopen in plaats van kruisjes...!
Als ik me de beelden in laat werken van de kruisigingen hoe dit wellicht werkelijk was, vind ik dit erg beangstigend en griezelig klinken. Dan moet je heel hard zijn, wil je emotieloos op zo'n korte afstand langs pijnlijdende mensen willen lopen. En dan niets mogen of kunnen doen!

In de buurt van de hoofdschedelplaats was de tuin van Jozef van Arimatea. Deze stelde een graf beschikbaar voor Jezus. Dit graf is in nu in dezelfde graftuin terug te vinden. Ik heb het graf nu al een aantal keer gezien, maar zodra het pasen is, heb ik eerder dit beeld van Golgota met graf in mijn hoofd, dan dat van de Heilige Grafkerk.
Ik begon na alle verhalen van vandaag te twijfelen en heb nog eens flink onderzoek gedaan. Via internet heb ik landkaarten en bronnen van Flavius Josephus, (geschiedenisschrijver in de tijd van Jezus) geraadpleegd. Inderdaad kan het op alle twee de plaatsen zijn, echter de Heilige Grafkerk is toch aannemelijker. Er zijn hier ook   meer archeologische en wetenschappelijke bewijzen voor dan die graftuin. Jeruzalem is met een 2e sectie uitgebreid in het jaar 42-44. Toen is ook de muur uitgebreid. Pas toen kwam Golgota en het graf van Jezus dus binnen de muur te liggen.

Graf van Jezus bij GardentombGraf van Jezus bij Gardentomb

Ik liep langs de steengroeven van Salomo. Daar was ik nou nog nooit geweest. Het is een steengroeve die onder de oude stad loopt, ongeveer 230 meter lang. In deze steengroeve is door Salomo en Herodes steen gewonnen voor het bouwen van de beide tempels.

Steengroeven van Salomo

Daarna bezocht ik het Rockefeller Museum. Dit is het eerste archeologische museum van Jeruzalem en herbergt vele oudheden. Deze gaan tot heel ver terug. Op de foto's een aantal voorwerpen.

Rockefeller museumRockefeller museum 2

Na het museum doe ik een rondje door de souq. Ik heb wat meer detailfoto's gemaakt om eens te laten zien hoe het er hier aan toe gaat. Dat is heel wat anders dan onze weekmarkt of winkelstraat. Ook bezoek ik nog even de Johannes de Doperkerk.

Souq 1Souq 2souq 3de St. Johannes de doper-kerk

In de avond doe ik nog een ronde, maar het is vandaag erg afgekoeld. Het was vandaag 18 graden. Nu was het nog kouder met harde wind. Wat een verschil met gisteren, 36 graden. Thuis zouden we zeggen: "Je waai uut je'n emde"!

Sderot Shamai