Van Tiberias naar Jeruzalem

22 mei 2016 - Jeruzalem, Israël

Om 7 uur er uit (voor jullie 6 uur),dat is wel heel vroeg. Even lekker douchen voor ik Tiberias ga verlaten richting Jeruzalem. Ik zie dat wanneer ik wegrij het al 30 graden is. Dat belooft wat vandaag. Ik moest over de 90-weg van Beit She'an naar Jeruzalem. Ik ga dan over Palestijns grondgebied. Dus moet ik door strenge controles. En dan nijp ik em toch even met mijn voddige verplakte paspoort. Gelukkig hoeven ze deze niet te zien. Ik rij langs Gilgal (uit Jozua 5) en maak nog een stop bij Qasr el Yahud, ter hoogte van Jericho. Het is dan 10:00 en 35 graden. Dit is de plek waar Jezus in de Jordaan gedoopt zou zijn. De oevers (en dus de grens) liggen heel dicht bij elkaar. Er zit geen 5 meter tussen of je bent in Jordanië. Je moet het alleen net niet proberen. Op het moment was net een doopdienst bezig.

Qasr el Yahud

Dan sjees ik door naar Jeruzalem en lever mijn huurauto in. Maar bij het inleveren moest ik even goed zoeken waar mijn greencard gebleven was (toegangskaart voor alle parken in Israel). Ik heb heel de auto doorgespit, maar kon hem nergens meer vinden. Raar. Hij zal wel in mijn bagage zitten.
Ik kan mijn appartement nog niet in dus doe nog een klein rondje door de oude stad. Ik ga langs m'n favoriete bakkerijtje en haal er een lekkere pita yellow cheese met sesam en za'atar. Heerlijk! Al lopend kom ik langs de heilige grafkerk. Ik neem gelijk maar even een kijkje. De heilige grafkerk is een gebouw waar al veel herrie om geweest is. Er zitten 6 kerkgenootschappen in 1 kerk. (Grieks-orthodox, katholiek, Koptisch, Armeens, Syrisch en Etiopisch). Er is al zoveel ruzie over geweest dat een moslimfamilie de sleutel heeft en dat er al jaren niets gerestaureerd wordt. Zelfs een ladder en een steiger mag niet meer worden verplaatst. Er staat er al jaren een ladder op het dak bij de ingang.

De Heilige Grafkerk

Ik zit voor het graf van Jezus te kijken naar alle pelgrims die voorbij komen. Dan komt er een Indiase dame van 71 naast me zitten. Ze vertelt dat ze uit Parijs komt en vorige maand naar het graf van de apostel Thomas in India is geweest. Ze is daar op retraite geweest. Nu was ze hier. Ze was zo gelukkig in haar geloof. Jezus had haar via Maria genezen van haar huidziekte na 20 jaar. Over een paar dagen ging ze naar de dode zee voor verdere behandeling. We hebben een uitgebreid en hartverwarmend gesprek voor een half uur lang.

Iemand stelde mij via Facebook een vraag over het 'graf van Jezus' Daar zijn de meningen over verdeeld. Jeruzalem was vroeger kleiner dan nu. De stadsmuur was niet de muur die er nu staat. Die staat er pas vanaf 1500. Waar de heilige grafkerk staat,(met het graf van Jezus) was vroeger een rots met met een graf in en Golgota, de rots waar Jezus op gekruisigd is. Hierover heen heeft men In de jaren 300 een kerk gebouwd. De rots zou zijn weggekapt om een praalgraf er van te maken. Ook Golgota is verguld met goud en een altaar. Er is al zoveel kapot gemaakt, bijgebouwd en afgebroken dat het een heel apart gebouw is met weinig licht en veel gangen alle kanten op.

De Heilige GrafkerkGraf van Jezus 1GolgothaGolgotha

Dan is er ook nog een mening dat het graf in een achterliggende catacombe is.

Graf van Jezus 2 in H.Grafkerk

Het 3e vermoedelijke graf ligt in de graftuin, waar ik deze week nog langs zal gaan. Historisch en wetenschappelijk gezien is het graf in de heilige grafkerk aannemelijker.

In de avond heb ik nog een wandeling gemaakt. het is nu weer afgekoeld en er waait een fris windje. Heerlijk. Ik zie dat om 20:00 de heilige grafkerk nog open is. Er zijn bijna geen mensen meer te bekennen. Ik ga snel nog terug om betere foto's voor mijn blog te kunnen maken. Nu kon ik in de graftombe van Jezus zo lang staan als ik wilde. Overdag moet je 3 uur in de rij staan om een glimp van 15 seconden te mogen opvangen. En dat is voor Golgota hetzelfde. Ook jullie mogen nu net zo lang kijken als jullie willen. Is dat niet aardig?
Vervolgens ga ik nog even naar de western wall, de klaagmuur. Ik heb daar heerlijk een paar uur gezeten, genieten, tot rust komen en wat lezen. Ik voel me ontspannen. Dan nog terug naar mijn appartement. Dan is het vervelend dat Jeruzalem niet vlak is. Het is berg op berg af voordat ik in mijn appartement ben, maar ach, dat is goed voor de vetrolletjes.

Jerusalem by night

Oja, wat die greencard betreft, die kan ik nergens meer terug vinden. Ik word nog eens gek van mezelf. Maar laat ik niet de klaagliederen herschrijven. Ik ga ontspannen op de muziek die ik in mijn appartement hoor. Het is komende tijd Israel Festival. Kan ik lekker van mee genieten, lekker puh!

1. Mart:
    23 mei 2016
    Leuk verslag. Johan ik kwam er gisteren achter dat het graf van koning Zedekia vlak bij de Damascuspoort ligt. Het schijnt dat je daar naar beneden kan gaan en dan in een grottenstelsel komt waar het graf moet zijn.
  2. Johan Boone:
    23 mei 2016
    Er is wel een Zedekia's cave, maar een tomb, nog niet van gehoord.
  3. Dennis:
    23 mei 2016
    Weer leuk om te lezen... Je bent niet onvoorbereid op stap gegaan:) !!!
  4. Dana Capello:
    25 mei 2016
    Super aardig van je dat we zo lang naar je foto's mogen kijken ;) Maar, wat doet het nu met je dat je dit allemaal ziet maar eigenlijk niet precies weet waar je naar kijkt..? Ik bedoel, het is een hoop gespeculeer van waar eventueel misschien mogelijk grote kans toe dat.... Of neem je het gewoon aan zoals het nu te bezichtigen is en probeer je voor jezelf, met de kennis die je hebt, er een begrijpend iets van te maken?

Ik vind het super intrigerend om te lezen en te zien allemaal!!
    Liefs
  5. Johan Boone:
    25 mei 2016
    Dana je begrijpt het. Niets is zeker. Maar symbolisch is het moo. Het leert de geschiedenis begrijpen en geeft beeld bij bekende verhalen en dat is fijn!