Evaluatie en reflectie

31 mei 2016 - Tel Aviv, Israël

Wow!  Wat een lezers. 5107 x is mijn blog bezocht met 1311 lezers! En die teller loopt nog steeds op! Mijn werk is niet voor niets geweest zo te zien!

Daar gaan we dan. Terug naar huis. En eerlijk gezegd ben ik wel blij na al het gezeur en de stress van de afgelopen weken. Ik heb wel eens leukere reizen naar Israel meegemaakt. Maar er natuurlijk altijd een betere en een mindere.
Wat kan er in een vakantie van 2 weken veel misgaan. Vaak vroeg ik me af wat ik verkeerd gedaan had en dat ik het niet eerlijk vond, deze 5 dagen ellende mee te moeten maken. Ik vind dit enorm ontmoedigend voor mij en andere toeristen om Israel nog langer te bezoeken, echter denk ik dan dat ik niet de emotie de overhand moet laten vieren. Ik probeer eerst de Israelische kant van het verhaal te bekijken. Bij hen gaat veiligheid voor alles. Er is daar een berg ellende, telkens weer opnieuw. Oorlog en tereurdreiging is hoog. Dat resulteert natuurlijk in een enorm strenge controle op wie er het land binnen komt. Het lijkt wel of achterdocht voorop staat bij de border security.
Ook zit er een positieve kant aan het verhaal. Mocht ik besluiten reizen te gaan begeleiden in samenwerking met een reisorganisatie/agency, weet ik nu wat er mis kan gaan en waar ik op moet letten. Het is dus belangrijk dat een paspoort er netjes uit ziet en dat stempels naar andere landen in het midden oosten een trigger zijn voor een flink verhoor. Dan kan men daar zich als toerist vast op voorbereiden. Ook weet ik de Nederlandse ambassade in Israel nu te zitten en het hoe, wat en wie met betrekking tot hun werkwijze. Al met al denk ik dat ik er klaar voor ben om verdere stappen te ondernemen voor het organiseren van een groepsreis.

In de afgelopen 5 jaar dat ik Israel regelmatig bezocht, weet ik wat de do's en don'ts zijn. Een klein beetje heb ik van de cultuur mogen proeven, hoeverre hier van cultuur te spreken is, gezien Israel vol zit met verschillende nationaliteiten van over de hele wereld. Ik weet nu wat de plaatsen zijn waar je als toerist naar toe moet en wat misschien niet de moeite is om te bezoeken, omdat bij een dergelijke reis als deze altijd de tijd op en te kort is. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd van de (Bijbelse) geschiedenis en ben meer te weten gekomen over de 3 wereldreligies en andere religies. Zelfs deze vakantie nog heb ik ontdekt wat het Bahai geloof inhoudt. Door kennis op te doen van de (Bijbelse) geschiedenis (van Israel) ben ik beter leren begrijpen hoe het christendom is ontstaan wie Jezus was en wat zijn bedoeling is; en hoe ver 'ons' protestantisme van de origine werkelijkheid is afgedwaald. Of dit goed of fout is, (mijn mening dus) doet er hier niet toe. Ik noem dit als voorbeeld, omdat mensen hiervan kunnen leren en zelf op ontdekkingsreis kunnen. (of je nu social worker bent of niet)! Israel is 'ervaren', waardoor bepaalde (Bijbelse) zaken jezelf wellicht ontnuchterd, waardoor symboliek boven realiteit komt te staan.
Ook ben ik meer te weten gekomen over de verschillende stromingen binnen het jodendom en welke gebruiken/rituelen hierbij horen. Sommige gebruiken zijn prachtig en waardevol en snap ik niet waarom het christendom deze heeft laten varen; een gemis denk ik. Door deze ontdekkingen denk ik dat zelfs mijn christelijke normen en waarden aangepast kunnen zijn. Het verschil tussen goed en fout krijg je mee in je opvoeding en hangt samen met ervaringen van je ouders, de (sub)cultuur en de (Nederlandse) maatschappij. Het is goed om dingen zelf te ontdekken en te ervaren, zodat je er achter kan komen 'waarom' iets goed of fout is, in plaats vanaltijd maar te zeggen: "ja, omdat het nou eenmaal zo is". Ik veroordeel een ander hier niet mee die zo denkt, maar confronteer deze persoon wel! Ontdek je blinde vlekken, stel jezelf eens open!

Door zelf elke keer met een huurauto op pad te gaan en veel lopend te verkennen, weet ik nu een beetje de weg in diverse regio's en steden, waar de betere restuarantjes en winkels zijn en dat er winkelcentrums zijn die tevens als schuilkelder gebruikt kunnen worden. Ik heb ontdekt dat Israel een land is voor toeristen die goed ter been zijn en enige conditie hebben. Veel plaatsen zijn niet rolstoel toegankelijk en wordt de minder valide soms vergeten.

Israel is in ontwikkeling en dit gaat hard. Veel harder dan bij ons. Sterker nog, qua technologie loopt men voor op Nederland. Steden schieten als paddestoelen uit de grond, vanwege het grote aantal (joose) migranten. Door de grondwerkzaamheden voor bouwprojecten schieten ook de toeristenplaatsen waar geschiedenis naar boven komt, ook als paddestoelen uit de grond. Snelwegen worden in raptempo verbreed of extra aangelegd. Het land wordt steeds drukker. De economie groeit als een jecko waardoor de prijzen enorm toenemen. De koers van de shekel was bij mijn eerste reis in 2010 van 5 voor 1 euro naar nu, mijn laatste reis, bijna 4 voor 1 euro. Dat lijkt niet veel, maar kan per reis soms 3 a 400 euro schelen, merk ik in mijn portemonee. Israel is duur!

Wat ik deze reis gezien heb, zijn weer veel nieuwe dingen, wat ik nog niet eerder gezien had. Zo ben ik een aantal natuurparken en reservaten geweest waardoor ik meer kennis maakte met de natuur dan enkel met de geschiedenis. Weer heb ik veel mogen ontdekken. Ik wil absoluut niet zeggen dat ik nu veel of alles weet; ik ben nog lang niet uitgeleerd. Wat ik met mijn blog wilde bereiken, is mensen uit te nodigen zelf op ontdekkingsreis te gaan. Dit kan thuis al beginnen en Israel is een prachtig vervolg. Ik hoop dat ik iedereen nieuwsgierig heb gemaakt! En alle lezers, bedankt!

1. Dana Capello:
    Welcome back!!
    Mooi geschreven allemaal.
    Ik ben zeker geïnspireerd... Wie weet!!
    Kus, Daan
  2. Dineke:
    1 juni 2016
    Geweldig om dit allemaal te lezen en wat je allemaal mee hebt gemaakt. Heel indrukwekkend. Goede reis terug naar Nederland.
  3. Suus:
    1 juni 2016
    Lieve Wannie! Heel mooi om je verhalen te lezen en wat heb je veel meegemaakt! Fijne terugreis, nu weet lekker naar Erwin en Benthe :) dikke knuffel