spetter spetter pater...

21 mei 2016 - Tiberias, Israël

Vanmorgen begon de dag iets hoopvoller, maar wat baalde ik er van dat mijn nieuwe telefoon het nu niet meer deed. Ik kon wel huilen. Daar zat nou net die goede camera op! Gelukkig had ik de MWRZ-telefoon mee. Dan maar iets minder kwaliteit foto's. Snel nog een navigatie systeem gedownload, dan kon ik op weg. Naja, nog even sputteren want er was al 8 uur niets misgegaan (ja ik sliep) en nu toch weer wat! Mijn auto oplader van mijn IPhone ging kapot, dus toch geen navigatie. Dan maar op de bonnefooi. Ik zucht (weer) en begin mijn dag vol (goede) moed.

Ongeveer wist ik waar ik heen wilde. Ik reed langs de Berg Arbel. Aan de noordzijde is een hoge klif die in de geschiedenis een belangrijke rol speelde. Flavius Josephus schrijft er over. De Zeloten zijn er in de 1e Joodse oorlog omgekomen. Ze schuilden zich in de grotten van de klif. Het leger van Koning Herodes gooide er brandend materiaal in waardoor er 4000 mensen verbrand werden. 5000 Zeloten pleegden zelfmoord en gooiden zichzelf van de klif af. Dat is andere koek dan wanneer ik een kleine 2000 jaar later vredig rond me kijk en van het uitzicht geniet.

Uitzicht vanaf Arbel

De volgende stop is ook weer op een berg. Tabor! Weer een prachtig uitzicht maar dit keer deel ik deze met bussen vol pelgrims. Bovenop de top heeft het verhaal afgespeeld wat in Marcus 9 staat beschreven. Jezus werd vergezeld door 3 van zijn apostelen. In deze paar Bijbelteksten staat: " en Jezus ging de berg op.." En dan lezen we logischerwijs weer verder. Maar als ik daar over nadenk, vraag ik me af hoe snel ze dit gedaan hebben. Jezus reed toen onmogelijk in een Hyundai I35! Die mannen moeten een verrekt goede conditie hebben gehad. Wat zou ik klagen en zuchten als ik dit te voete moest doen. Het smalle weggetje wat naar de top leidde was smal en begon bijna bovenaan maar het waren nog eens 2,8km haarspeldbochten!

Berg TaborUitzicht op de berg Tabor

Ik kwam aan in Bet Alpha, wat ligt onderaan de berg Gilboa. De kibboets aldaar deed in 1929 een mooie ontdekking. Ze groeven de resten van een synagoge op. De mozaïekvloer is een van de mooiste en compleetste die gevonden is in Israel.

Bet Alpha

Na het priegelende-steentjes-kunstwerk is mijn volgende rustplek bij Gan Hashelosha. Ik had al gehoord dat het mooi was, maar dit overtrof zelfs mijn verwachtingen. Het is net of ik de aqua mundo van Centerparcs binnen stapte, maar dan in het echie! Het was dan ook heerlijk verkoelend even te zwemmen na een paar dagen van banjeren in 36 graden zon. Voor het eerst sinds mijn reis begon heb ik even rustig gelegen en stiekem een klein tukkie gedaan. Wat ook leuk is, dat in dit water van die knabbelvisjes zwemmen. Ze peuzelen heel je voeten kaal. Dr. Fish spa, maar dan ook in het echie. Het nadeel is wel, dat je bij Dr. Fish spa enkel met je voeten in het water zit en dat ze dan ook alleen daar kunnen knabbelen. Er waren wat brutale opgewonden visjes die steeds hoger mijn benen op kropen. Nu ben ik niet zo preuts maar ik heb niet overal eelt. Lekker aan de stinkteentjes blijven knabbelen! Zakken jullie!

Gan HasheloshaGan Haschloscha

Op de terugweg doe ik nog een stop bij Beit She'an. Een stad die in de Bijbel een grote rol heeft gespeeld. Na verovering van deze stad hebben koning Saul en zijn zonen dood aan de muren gehangen, als triomf van overwinning. In de 7 a 8e eeuw is deze stad wellicht door een aardbeving verwoest. Toen Israel in 1948 opgericht werd is er een ' nieuw' Beit She'an gesticht, waar voornamelijk migranten gingen wonen. Door crisis en hoge werkloosheid in de jaren 80 zijn er een aantal begonnen aan de opgravingen en blootleggen van het oude Beit She'an. Dit creëerde weer werkgelegenheid, zodat werklozen weer aan de slag konden. Het is erg indrukwekkend om te zien, wat voor prachtige 'optrekjes' daar gestaan hebben. Wat zou ik het graag even willen zien hoe het vroeger was.

Beit She'anBeit She'anlagen bij Bet She'an

Als afsluiter ga ik lekker badderen in Hamat Gader. Ook iets heel bijzonders. Dit is een warmwaterbron met veel gezonde mineralen. Het water komt vanuit 2000 meter diepte. Al eeuwen lang wordt hier voor de gezondheid gebadderd. Ongeveer 60 a 70 jaar geleden is men begonnen met het 'restaureren' van deze bron, zodat deze weer gebruikt kon worden. Het resultaat is een moderne spa in een diep dal, tegen de Jordaanse grens. De eeuwenoude badwateren zijn er ook nog! Of daar nog in gebadderd kan worden weet ik niet. Het water is ongeveer 98 graden als het boven de grond komt. In grote basins laten ze het afkoelen (denk ik). In het spa center komt het water binnen op 52 graden. Het stroomt door naar een ander bad, waar het 42 graden is. Uiteindelijk gaat het de rivier in richting het meer van Galilea. 42 graden is al heel erg heet, met 36 graden buiten. Of je thuis in bad wil stappen en denkt, oei, dit is net iets te heet. Zo warm ongeveer. Het 52 graden bad heb ik ook geprobeerd maar dit hou je geen 10 minuten vol hoor. Gelukkig neem ik de geur van rotte eieren (zwavel) op mijn velletje mee terug naar het appartement. En die lucht krijg je er niet zomaar afgewassen. Heerlijk gezond stinkend te bedde.

Hamat Gader

Inmiddels is het donker, de zon is onder, de sjabat is voorbij. Voorzichtig zie ik weer wat bussen rijden en gaat er her en der een winkeltje open. Restaurantjes weinig tot niet, dus het wordt 'restaurant de gouden boogjes'. Die is gelukkig weer open!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dana Capello:
    22 mei 2016
    Hahahaha en tussen al die oudheid, opgravingen en zwavelbaden kan je daar ook gewoon naar de Mac! Hilarisch toch eigenlijk?
    Super balen van je Phone maar ook nu maak je prachtige foto's hoor!! Wat zou ik graag in het Israelische Aqua Mundo zwemmen, ziet er prachtig uit!! Trek ik wel een duikpak aan ;)
    Kus, Daan
  2. Mark:
    He Johan!

Wat een onwijs leuke en mooie verhalen allemaal zeg! Gave trip ben je aan het doen, daar kan mijn weekje Texel niet tegenop hahaha!

Groetjes!
  3. William:
    22 mei 2016
    leuk om te lezen weer. Alsof het een telefoongesprek is waar je naar luistert. De visjes hadden t vast naar hun zin. Wanneer op excursie naar de Gazastrook? Naar dat verslag ben ik ook wel benieuwd.
  4. Johan Boone:
    22 mei 2016
    Haha nou Wil, daar mag je niet eens komen. Als je daar naar toe wil, (wat streng afgeraden wordt) moet je er toestemming voor aanvragen. En dat was ik niet van plan met mijn mooie plakpaspoort. Ook de Palestijnse gebieden zet ik even uit mijn hoofd. Ben best in voor een risico, maar dit vind ik ook iets te eng.