Wat is er allemaal te doen in Noord Galilea?

20 mei 2016 - Tiberias, Israël

1226 lezers op mijn blog. bedankt!

Half 8 het wekkertje. Stel je voor dat rupsje nooitgenoeg iets mist. Ik pak snel de auto en ik ben weg. Ik slaap nu voor 3 nachten in Tiberias, maar in dit appartement is geen ontbijt. Dan maar om een paar verse pita's naar de bakker. En die zijn heel wat lekkerder dan die bij ons uit de supermarkt! Ik passeer met de auto Migdal, waar Maria Magdalena vandaan komt. Daarna rij ik langs Nof Ginosar waar het Jacobs Ladder festival aan de gang is. Al zoveel auto's, zo vroeg; dat belooft een goed feestje. Ik wilde er heen gaan maar zag dat de goedkoopste tickets omgerekend €90 kosten. Voor mij iets te veel van het goede, zeker als het zomaar voor een avondje is.
Ondertussen geniet ik van het uitzicht op de granaatapel-, mandarijn-, citroen- en bananenboomgaarden. Plots moet ik remmen. Midden op de weg staat een paard. Even verderop nog een paar koeien. Tja het kan hier allemaal!

Mijn eerste stop is in Safed/Tsefat. Ik struin een rondje door de oude stad en de prachtige kunstgalerijen.

De smalle straatjes van Tsefat

Vervolgens rij ik naar Halula Nature Reserve. Er zwemmen enorme cat fishes. Een soort steur denk ik. Sommigen zijn wel een meter groot! Het is genieten van de prachtige flora en fauna.Prachtige schildpadden en grote bruine ratten (coypu's), mooie roze, blauw, rode en paarse libelles, brulkikkers en mooie vogels.

Hahula national reserveHahula Nature Reserve

Ik ga op zoek naar Chorazim, een plaatsje waar wellicht niets meer van over is dan een hoop stenen. Maar ik kan het niet zo snel vinden. Ik draai een weg in maar kom op den duur bij een legerbasis uit. Er is net een soldaat, een jong gastje van een jaar of 18, die naar buiten komt. Hij vraagt of hij kan helpen en of hij gelijk een lift krijgt. Nouja vooruit, zo vaak heb ik geen israelische soldaatjes in mn auto. Ik zet hem af en ik stap uit bij de juiste plek. Wat ik dacht; een hoop stenen. De synagoge is nog het mooist bewaard gebleven. Chorazim, Kefar Nahum (Kapernaüm in de Calvinistische volksmond) en Betsaida vormen de 3 plaatsen die centraal stonden rondom Jezus en zijn wonderen die hij verrichtte. Overal waar ik nu rond me kijk liggen hopen stenen. Dit moeten ook gebouwen of huizen geweest zijn, maar wellicht zullen we niet alles gaan weten over vroeger.

Chorazim

Een eindje verder staat het gloednieuwe Domus Galilaeae. Dit is sinds 2000 geopend, een internationaal centrum, waar men seminars over religie houdt. Dit gebouw was een droom van de paus om dit op de berg van de zaligsprekingen van Jezus te laten rijzen. En het geschiedde. De gids vertelt dat een van de laatst georganiseerde seminars over het christelijk geloof, er 120 opperrabbijnen van over de hele wereld aanwezig waren om met elkaar hier over te spreken.  Erg indrukwekkend lux en prachtig gebouw, met enorme uitzichten.

Domus GalilaeaePanorama Domus Galilaeae

Ik reed verder naar de Yehudiya watervallen. Ik dacht even lekker af te koelen. Wat ik niet wist is dat het anderhalf uur klimmen en klauteren was. Zonder anderhalve liter fles water mocht ik niet eens naar 'binnen'. Ik heb lang getwijfeld. Eigenlijk net zolang tot ik er was. En dan ben je er Het zicht is absoluut de moeite waard, maar ik moet ook nog een keer terug spookt er in mijn achterhoofd.
Plots glij ik uit. Je raad het al, ploep in't water. Dat wordt eerst even drogen. En dan te bedenken dat ik maar één paar schoenen heb.

Panorama's YehudiyaYehudiya

Mijn laatste stop van vandaag is Kursi. Aldaar heeft Jezus een man genezen die van demonen bezeten was (Lucas 8).

KursiPanorama Kursi

Einde van de middag nadert. De zon zakt onder en mijn schoenen soppen (nog steeds). Het wordt sjabat. Alle winkels en restaurants zijn inmiddels gesloten. Als laatste redmiddel probeer ik nog de Mac Donald's als survivalmeal te scoren maar helaas, die is ook dicht. Uiteindelijk heb ik nog één overlevingsstrategie. Het kraakt en het zit in een zak.

1. Dana Capello:
    23 mei 2016
    Ow mens, wat ben je toch een pechvogel!! Gelukkig heb je nu niet je enkel half gebroken ;)
    En dan je voedzame voeding... Echt, ik bescheur het hier, Hahahaha.

Wat tof van Maria Magdalena, dat ik nu weet waar ze vandaan komt!! Sja, dat is toch "mijn" moeder overste

En dan dat gloednieuwe gebouw... ik kan het niet helpen maar in mijn gedachten bestaat dat land alleen uit droogte en oudheid Hahahaha. Mooi contrast dus.

Succes morgen met je belevingen!!
  2. Johan Boone:
    23 mei 2016
    Dana je moest eens weten, het staat hier ook bol van de hipheid en moderne toestanden. Op een aantal vlakken zijn ze zelfs al verder dan bij ons.
  3. Dana Capello:
    25 mei 2016