Laatste dagje Jeruzalem

27 mei 2016 - Jeruzalem, Israël

Vandaag ging ik naar het Israël museum. Daar aangekomen bleek het voor de feestdag Lag Baomer gratis entree te zijn. Stak ik toch weer 54 shekel (zo'n 13€) in m'n zak! Binnengekomen zie ik een enorme hoeveelheid aan onbetaalbare oude schatten vondsten. Maar ja, wat wil je met Israel als bakermat van de geschiedenis. Ik zie te veel om te fotograferen, maar de bijzondere dingen heb ik op de foto gezet. Als je op de foto klikt, zie je ook nog een uitgebreidere beschrijving erbij staan.

Archeologische vondstenArcheologische vondsten 2Archeologische vondsten 3Archeologische vondsten 4
Apart om te zien was dat er complete interieurs van oude synagogen overgekomen waren van overal ter wereld. Deze waren als bouwpakketten aangekomen en weer opgebouwd als synagoge in het museum. Heel indrukwekkend. Ook stukken uit Nederlandse synagogen pronkten hier in Jeruzalem.

SynagogenDe schrijn van het boek
Na het Israel Museum bezoek ik het klooster van het kruis. Dit klooster dateert uit de periode van keizer Constantijn. Zijn moeder Helena zou het laten bouwen hebben. Uit het gelijknamige dal (van het kruis), zouden de bomen gestaan hebben waar een kruis van gemaakt werd. Iemand stelde mij per email de vraag, of ik kon onderzoeken van wat voor hout het kruis van Jezus gemaakt zou zijn. Die vraagt bracht mij naar dit dal. En een antwoord? Nee dat is onmogelijk. Grote kans dat het olijfhout is geweest, want de meerderheid zijn olijfbomen. Aan de andere kant lijkt me dat niet praktisch, omdat olijfhout duurzaam is en niet snel groeit. Dan pak je, lijkt mij, goedkoper wegwerphout. Tenzij een kruis werd hergebruikt. Dan zou het wel kunnen. Tja, wat is waar?
Waar het kruis naar toe is, geen idee. Er zijn er velen in de geschiedenis geweest die beweerden een stukje hout of spijkers van het kruis te hebben. In 2013 was er in Turkije nog een opgraving met hout in kistje die dat beweerden. Calvijn zei eens: "Wanneer alle stukjes hout verzameld zouden worden, waarvan men claimt dat het ooit onderdeel van het kruis van Jezus was, dan zou je een aardige scheepslading vol hebben". Op dit punt ben ik het wel met hem eens. Laten we dan weer terug komen op de symboliek, die voor veel mensen wel waarde heeft.

Klooster van het kruis 1Klooster van het kruis 2
In de avond doe ik nog een rondje in de oude stad. Ik bezoek nog een keer de Heilige Grafkerk. Ik had gelezen op internet, dat in februari overleg was geweest met alle kerkgenootschappen die vertegenwoordig zijn in de Heilige Grafkerk. Er was in de Heilige grafkerk en de Ethiopische kerk en klooster (wat er aan grenst) dringend restauratie nodig. Met name de graftombe van Jezus heeft nodig een flinke beurt nodig! Door de brandende kaarsen en de adem van de vele mensen die er komen,  is er behoorlijke schade aan ontstaan. In de kerk is nu duidelijk te zien dat er gerestaureerd gaat worden. Overal ligt bouwmateriaal. Zelfs de graftombe van Jezus is 'kaal' gemaakt. Alle kandelaren, kaarsen en andere orthodoxe prularia is er afgehaald.

Heilige Grafkerk + Muristan

Dan is het 8 uur, de zon is onder en het Israel Light Festival begint weer. Ik heb alle routes gelopen. Er waren 5 routes die overal dwars door de stad gingen, met overal zang, muziek, en vooral licht. Het was geweldig om te zien!! Ook omdat je een prachtige wandeling in en rond Jeruzalem maakt en op plaatsen kan komen waar je anders niet komt. Zo waren er bepaalde weggetjes en poorten open, waar ik normaal niet kan komen en dat is dan wel weer heel erg leuk.

Israel Light FestivalIsrael Light Festival 2Israel Light Festival 3Israel Light Festival 4
Morgenochtend reis ik weer verder. Ik kan om 12 uur mijn huurauto ophalen. Zoals afgesproken met jullie ga ik nog naar Abu Gosh. Daarna rij ik langs Jericho de Negev woestijn in naar de dode zee. Even bijkomen van alles zogezegd. En ik heb het wel nodig geloof ik. Door dat vele geloop heb ik een dikke ontstoken enkel en kan lastig lopen. Tja, op rupsje nooitgenoeg zit geen rem!

1. Dana Capello:
    28 mei 2016
    Prachtig licht spektakel!!
    Was niet lekker rijden zeker met je enkel? Hopelijk ging het goed!