Zoo, Katoey en Samui

15 september 2023 - Chaweng Beach, Thailand

(Onder video’s, 2 filmpjes, ‘Zoo Chiang Mai’ en ‘cabaretshow Chiang Mai’)

Vandaag was het laatste dagje Chiang Mai, morgen vliegen we naar onze laatste bestemming Koh Samui. (Als we Bangkok voor de terugreis niet mee tellen).

En warempel, we hebben voor het eerst een klein beetje zon. Heel af en toe een beetje blauwe lucht. Dat hadden we afgelopen twee weken nog niet gezien. Het is echt heel wisselend wat het weer is. Er is geen peil op te trekken. Weer apps kun je niet van op aan dus het is elke dag een verrassing wat het weer is. Maar tot nu toe was dat bewolkt en regen. Warm was het toch wel en voor dingen te doen en te bezoeken was het maar beter dat het niet te zonnig was. Afijn, hopelijk kan de zonnebrand uit de tas. Maar helaas, het trekt dicht en het gaat weer stormen, onweren en heeeeel veel regenen. Zelfs de schoenen zijn doorweekt.

Vandaag doen we iets rustiger aan. Erwin voelt zich al stukken beter en heeft nog een klein beetje verhoging. we bezoeken lekker truttige de dierentuin. We hadden eigenlijk Doi Inthanon National Park in gedachten of Pha Chor, echter was dat nog iets te intensief. Met een golfkarretje scheuren we door het park.

IMG_2985IMG_2984IMG_2989IMG_2991IMG_2992IMG_2999IMG_3001IMG_3003IMG_3004In de avond worden we door een aantal prachtige katoey (ladyboys) aangesproken op straat. Ze vroegen of we naar hun cabaret show kwamen kijken. Dat hoort er in Thailand ook echt bij, om dat als ‘farang’ te doen. En vanuit educatief en werkgerelateerd oogpunt ook wel interessant. We hebben er erg van genoten, maar het draait voornamelijk om het geld. Ik vraag me oprecht af of de dames gelukkig zijn in het leven of dat ze dit alles voor de show en het geld doen. Ik hoop van harte het eerste.

Naderhand verdiep ik me in de katoey. Ik wist dat het bekend stond als derde geslacht in Thailand. Blijkbaar zijn er vanuit het Boeddhisme  14 gender identiteiten en ook lijkt de Thaise bevolking zo open minded. Waar wij in het westen de focus leggen op maatschappelijke normen man en vrouw, lijkt dit hier veel losser. Bijzonder, want dit had ik niet verwacht.

De volgende dag is aangebroken en we vliegen naar Koh Samui met een veel te duur vliegticket, vergeleken met Thaise prijzen. Ook ontdekken we bij aankomst dat Koh Samui een beetje het Ibiza van Thailand lijkt. De prijzen lijken hier verdubbeld, zeker voor de taxi’s. Het is een eiland, misschien heeft dat er mee te maken, maar ook het toerisme denk ik.

Bij aankomst genieten we van een prachtig hotel met mooi zwembad aan zee. Vanaf het balkon stap je zo het zwembad in. Aan het strand drinken we lekker een cocktail en geniet ik van de zoveelste massage. Dan moeten we snel naar binnen want het gaat enorm waaien en ook hier komt er weer regen aan. Na het eten lopen we nog een rondje in de buurt van het hotel en het valt ons op dat er hier meer armoede en verval is dan in Bangkok en Chiang Mai. We vragen ons af, is het nu Koh Samui of Koh Erremoei?

IMG_3016IMG_3017

1. Mark:
    Geniet van Samui!
    Interessant over de 14 genders. Nooit geweten.
  2. Elizabeth:
    16 september 2023
    prachtig beschreven. Geniet er nog maar goed van.
  3. Elizabeth:
    16 september 2023
    Kathoe die zich zo noemen, zijn geboren als Kathoe,als gevolg door slecht karma. Ze leiden nu een beter leven ,voor hun wedergeboorte.
  4. Rietje Van Beveren:
    17 september 2023
    Aaaaah das zo gaaf Koh Samui, grootste vliegveld wat wij ooit hadden 😂 heerlijk die witte stranden. Fisherman’s Village ook erg leuk. Geniet er nog even van.