Elephant day met koorts

12 september 2023 - Chiang Mai, Thailand

(inclusief exclusief beeldmateriaal 😜)

Vandaag was een exciting day. Elephant day!  🐘Deze excursie was Erwins 2e verjaardagskado en laat hij nu net ziek zijn. Maar met wat paracetamol gaat het gelukkig een beetje. Ik had via internet bij een opvangplaats voor mishandelde of uitgebuite olifanten geboekt. Ran-Tong Rescue, 1u15 rijden naar het noorden vanaf Chiang Mai, midden in de bossen in een adembenemend groen dal. Wat een prachtig zicht bij aankomst!

IMG_2829

De mahoets (mahoet = persoonlijk verzorger) waren ook Myanmarees en konden met de olifanten praten omdat de opgevangen beesten geen Thais konden begrijpen. De mahoets zijn vluchtelingen uit Myanmar. Sommige blijven op de boerderij, sommigen wachten totdat ze een Thais paspoort hebben en sneaken weg naar Bangkok voor een beter leven. Alle medewerkers zijn namelijk vrijwilligers en de boerderij draait op giften of entreegelden.

IMG_2837

Als we alles zo bekeken, zag en leek het ethisch verantwoordelijk en oke. Op de olifanten mocht niet gereden worden. Daarnaast bedenk ik me dat we thuis ook paarden en honden houden, wat we blijkbaar ook ethisch prima vinden. Er zijn ook mensen die alle contact met olifanten uitbuiting of ethisch onverantwoord vinden, maar dat kan ik (tot nu toe) niet in mee. Naar mijn idee kregen de lieve beesten hier liefde en een goed leven.

Wat was het genieten met die beesten! We hebben eerst watermeloenen gesneden en deze mochten we vanaf afstand voeren. Het contact met die slurf, gigantisch! Daarna hebben we vitamine ballen gemaakt van rijst, bananen en tamarinde. Onderweg naar de wasplek konden we de olifanten weer voeren en meelokken met het voer. En toen; baddertijd!

Omdat Erwin zich steeds minder fit voelde kon hij op een afstand filmen en foto’s maken, ipv mee zwemmen. Ik stond als eerste in het water, dolle pret! Af en toe beetje oppassen met zo’n 4000 kg zwaar vriendje. Z’n slurf kan 8,5 liter water ineen keer opzuigen.

Omdat ik met 1 olifant een bepaalde mentale connectie leek te hebben bleef ik zoveel mogelijk bij dezelfde. En in iedere olifant zit een verschillend temperamentvol karakter.

De gids had in het begin verteld dat je een liedje kon zingen voor de olifant. Ik deed het en het werkte. Het beest bleef lief staan, lekker slurfje aaien (let wel, ik aan de zijne en niet andersom 🤣). De olifant gaf kusjes met z’n slurf en stukjes watermeloen kon je tot zelfs in de bek geven. Nou, zo’n grote dikke tong had ik nog nooit gevoeld en gezien. Wat een intense ervaring.

IMG_2831IMG_2835

Omdat het een klein buitje regende krioelde het hele dal ineens vol van de libelles. Door de slik banjerend gingen we richting de douches. Nog een laatste groet en een dikke kus op de slurf (van vel as een lere tasse) Dag vriendjes!🐘

IMG_2890IMG_2838

Erwin werd steeds beroerder. Gelukkig hadden we maar een halve dag olifanten excursie geboekt, zo kon Erwin gelijk bij terugkomst naar bed. Onder de ibuprofen en paracetamol nog 38,7 graden koorts. Ik ben maar alleen op pad gegaan, de stad in. Om boodschapjes en Thaise medicijntjes voor mijn zieke man. En ondertussen hier en daar een tempeltje en een beetje koekeloeren. ​

IMG_2885IMG_2881IMG_2877IMG_2876

IMG_2875

Hopelijk knapt Erwin snel weer op. Er blijkt een griep epidemie te heersen in Thailand. COVID hebben we getest en Dengue kan ontstaan niet zonder muggenbult. Maar even afwachten.. 🥵

1. Elizabeth:
    prachtig verslag. Hoop dat Erwin snel beter is. Kus voor de Olifant
  2. Lian Potter:
    12 september 2023
    Wat is het er mooi en dan zo dichtbij een olifant schitterend wel jammer dat Erwin ziek is hopelijk knapt hij snel op beterschap voor hem
  3. Mark:
    Mooie ervaring!
    Hoop dat Erwin snel opknapt!
  4. William:
    12 september 2023
    HAha wat een leuk verslag weer. Gelukkig kan jie ook overal goed mee overweg! Of ze nou groot of klein zijn; voor Erwin natuurlijk beterschap. Denk dat ze vast wel een oosters medicijntje hebben in de vorm van een balsem of smeerseltje.
  5. Buuf Wilma:
    12 september 2023
    Mooi avontuur met Ollie de olifant, veel beterschap Erwin, stay safe